آموزش ماساژ برای رفع خستگی و کوفتگی بدن

معرفی به دوستان اشتراک گذاری

از مهم‌ترین مزایای ماساژ می‌توان رفع خستگی و کوفتگی، کاهش دردهای موضعی، کمک به درمان کمر و سیاتیک، رفع استرس، کاهش خطر ابتلا به بیماری واریس، خون رسانی بهتر به بخش‌های مختلف بدن، درمان گرفتگی عضلات و صدها فایده دیگر را نام برد.

ماساژ برای رفع خستگی، سردرد و حتی ایجاد حس نشاط و شادی می‌تواند بسیار موثر باشد. بدلیل پرمشغله شدن زندگی‌های امروزی پس از پایان ساعات کاری احساس خستگی و کوفتگی در نقاط مختلف بدن می‌کنیم چاره خلاص شدن از این خستگی‌ها ماساژ است.
ماساژ یکی از روش‌های ایده آل و کهن است که در عین قدیمی بودن در دنیای جدید در دامنه‌های گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از افراد ماساژ را فشردن عضلات مختلف بدن می‌دانند اما این گونه نیست! بلکه در انجام ماساژ برای رفع خستگی نقاط مخصوصی که دارای خطوط انرژی‌های بدن هستند مورد تحریک قرار می‌گیرند، انرژی از این خطوط آزاد شده و به قسمت‌های مختلف بدن می‌رسد.
از مهم‌ترین مزایای ماساژ می‌توان رفع خستگی و کوفتگی، کاهش دردهای موضعی، کمک به درمان کمر و سیاتیک، رفع استرس، کاهش خطر ابتلا به بیماری واریس، خون رسانی بهتر به بخش‌های مختلف بدن، درمان گرفتگی عضلات و صدها فایده دیگر را نام برد.
ما در این بخش از اسک شما را با روش صحیح انجام ماساژ برای رفع خستگی قسمت‌های مختلف بدن آشنا می‌کنیم تا بتوانید به درستی از ماساژ برای سلامتی خود استفاده کنید بهتر است قبل از انجام ماساژ از لوسیون و روغن‌های مخصوص این کار برای چرب کردن ناحیه ماساژ کمک بگیرید. با ما همراه باشید.

آموزش ماساژ برای رفع خستگی پا


آموزش ماساژ برای رفع خستگی پا


راه رفتن طولانی و ایستادن موجب می‌شود تا شما در کف پا احساس خستگی کنید. این سه روش ماساژ برای رفع خستگی پا، ایجاد نشاط و به جریان انداختن خون در پاهایتان می‌تواند بسیار موثر باشد.
روش اول: پنجه پا را با یک دست بگیرید و آن را نگه دارید، کف انگشتان دست دیگرتان را در زیر کف پا قرار داده و پا را گرفته به طوریکه شصت شما بر روی پشت پا قرار می‌گیرد. همین دست را با فشار ملایم از سمت پنجه به قسمت مچ پا بکشید.
روش دوم: کف انگشتان دو دست را بر روی پشت پا قرار دهید به طوریکه شصت‌ها در زیر پا قرار بگیرند، کف پاها را با شصت فشار و در همین حالت از هم دور کنید و به سمت لبه‌های پا ببرید، همین کار را از پاشنه شروع کرده و به کم کم به سمت پنجه‌ها تکرار کنید.
روش سوم: پنجه پا را با یک دست بگیرید و با پاشنه دست دیگرتان از پاشنه پا تا پنجه آن را فشار مداومی وارد کنید.


آموزش ماساژ برای رفع خستگی گردن


اگر بر اثر انجام کارهای ماشینی و مختلف احساس درد و خستگی در ناحیه ی گردن می‌کنید پس بعد از چرب کردن گردن با روغن‌های ماساژ یا گیاهی از یک فرد بخواهید مراحل انجام ماساژ برای رفع خستگی گردن در زیر را انجام دهد.
1- انگشتان دو دست را در بالای گردن قرار دهید سپس به صورت دایره ای ماساژ را شروع کنید.
2- این حرکت دایره ای را به سمت کنارهای گردن و دیگر قسمت‌های آن انجام دهید.
3- تمامی مسیرهایی که به صورت چرخشی ماساژ داده اید را از بالا به پایین به سمت شانه‌ها با فشار ملایم بکشید. این حرکت را چندین بار در بخش‎های مختلف انجام دهید. شما می‌توانید از تمامی انگشتانتان برای ماساژ گردن استفاده کنید.


آموزش ماساژ برای رفع خستگی دست


انجام کارهای منزل، تایپ و کارهایی که نیاز به دستان شما دارد موجب ایجاد احساس درد و خستگی در دستان شما می‌شود، جالب است بدانید ماساژ هر کدام از انگشت‌های دست به سلامتی اعضای مختلف بدن کمک می‌کند. در زیر ماساژ برای رفع خستگی بخش‌های مختلف دست را آموزش داده ایم.


ماساژ مچ دست:


کف دست خود را به سمت پایین گرفته ( پشت دست بالا قرار بگیرد) و به وسیله انگشت شصت استخوان مچ دست را به صورت دایره ای ماساژ دهید و هم زمان مچ دست را بالا و پایین کنید. سپس کف دست خود را بچرخانید و به سمت بالا قرار دهید. با انگشت شصت داخل مچ دست را به صورت خطی از مچ دست به سمت کف دست ماساژ داده و فشار وارد کنید.


ماساژ پشت دست:


کف دست را به سمت پایین گرفته و با انگشتان شصت به صورت خطی ازمچ دست به سمت نوک انگشتان به آرامی فشار دهید. همین حرکت را بالا و پایین کنید، این حرکت ابتدا به سمت پنجه دست و سپس به سمت مچ باید برگردد.

ماساژ انگشتان دست:


هر انگشت را ابتدا ماساژ دهید و آن را را بین انگشت اشاره و شصت بگیرد و فشار دهید در مرحله بعدی تک تک بندهای انگشت را به سمت پایین بکشید. با ماساژ انگشت شصت می‌توان استرس و اضطراب را درمان کرد. ماساژ انگشت اشاره برای کنترل خجالت، یاس و نا امیدی و رهایی از دردهای کمر، ماساژ انگشت میانی رفع عصبانیت و خستگی را در پی دارد و ماساژ دادن انگشت انگشتری به رفع احساسات و افکار منفی و انگشت کوچک عصبانت، حفظ اعتماد به نفس و کاهش استرس کمک می‌کند. هر انگشت را به مدت 5 دقیقه ماساژ دهید.

ماساژ کف دست:


دست را به صورتی بگیرد که دو شصت بر روی کف دست و نزدیکی مچ قرار بگیرد. از مچ به قسمت کف دست به صورت خطی بیایید. بر روی مرکز و قسمت‌های گوشتی تمرکز بیشتری به خرج دهید. مرکز کف دست را به صورت دایره ای ماساژ داده و فشار بیشتری وارد کنید چرا که بیشتر تاندون‌ها و عضلات قدرتمند در قسمت مرکز دست قرار می‌گیرد.

آموزش ماساژ برای رفع سر درد


آموزش ماساژ برای رفع سر درد


شایع ترین سردردها بین افراد سردردهای تننشی ناشی از اضطراب‌های روزانه و سردردهای میگرنی و سینوسی است. شاید بهتر باشد به جای اینکه به سراغ مصرف قرص‌های مسکن بروید ماساژ برای رفع سردرد را امتحان کنید برای انجام اینکار تکنیک‌های زیر را انجام دهید و قبل و بعد از اتمام آنها یه لیوان آب بنوشید تا ریلکس‌تر شوید.
1- سه انگشت میانی یا انگشتان شصت را بر روی شقیقه (گیجگاه) بگذارید و به مدت 7 تا 10 ثانیه فشار محکمی وارد کنید برای افزایش قدرت ماساژ، می‌توانید این تکنیک را با حرکات چرخشی انجام دهید.
2- انگشتان شصت را بر روی برآمدگی بینی قسمتی که پایین تر از پیشانی است قرار دهید و به سمت سر و داخل فشار محکمی را وارد کنید نگران نباشید احساس درد نخواهید داشت این عمل دو تا چهار دفعه به مدت 7 تا 10 ثانیه تکرار کنید و هم‌زمان نفس عمیق بکشید.
3- انگشتان شصت را زیر ابرو قرار داده و به سمت پیشانی فشار دهید و نفس عمیق بکشید این حرکت را می‌توانید به تعداد دلخواه انجام دهید.
4- بافت زیر ابرو و پوست این قسمت را گرفته و با یک فشار کاملا ملایم به مدت 7 تا 10 ثانیه به سمت خارج صورت بکشید و تکرار کنید.
5- اگر سردردهای سینوسی دارید، انگشتان دست را بر روی دیواره‌های بینی قرار داده و فشار دهید و این فشار را بدون اینکه انگشتان دست را بردارید به سمت گونه‌ها حرکت دهید و به نزدیکی گوش برسانید.


فواید ماساژ برای سلامتی بدن


تنها ماساژ برای رفع خستگی نیست و می‌تواند تاثیرات شگفت انگیزی برای سلامتی بدن داشته باشد، فواید ماساژ برای بدن در حالت کلی شامل موارد زیر می‌شود:

1- درمان عوارض خوابیدن و نشستن غیر صحیح


بسیاری از افراد وقتی به صورت ناصحیح می‌نشینند یا می‌خوابند دردهایی در قسمت گردن، کمر، سینه و سایر نقاط بدن آنها ایجاد می‌شود به این حالت وضعیت استرس بدنی نیز می‌گویند. طبق تحقیقات انجام شده، ماساژ به درمان علائم و عوارضی که از نشستن و خوابیدن ناصحیح در بدن ایجاد می‌شود کمک کند.

2- کاهش دردهای عضلانی


با انجام ماساژ خون در سیستم‌های عروقی بدن به خوبی به حرکت در می‌آید در نتیجه موجب افزایش و بهبود سیستم گردش خون شده و دردهای عضلانی بدن مخصوصا در ناحیه کمر را به خوبی رفع می‌کند.

3- تسکین عصبانیت و افسردگی


طبق مطالعات انجام شده، ماساژ درمانی می‌تواند به کاهش و درمان عصبانیت و افسردگی در فرد کمک کند، افرادی که هفته ای سه نوبت ماساژ انجام می‌دهند کمتر دچار افسردگی و استرس خواهند شد.

4- بهتر خوابیدن


اگر دچار بی خوابی هستید و سخت خواب تان می‌برد، ماساژ بهترین راه حل برای درمان این مشکل است. بسیاری از بیماران که تحت درمان شیمیایی هستند برای راحت خوابیدن می‌توانند از ماساژ درمانی بهره بگیرند. حتی برای راحت خوابیدن نوزدان نیز می‌تواند بسیار موثر باشد.

فواید ماساژ برای سلامتی بدن

5- تقویت سیستم ایمنی بدن


جالب است بدانید که ماساژ تعداد گلبول‌های سفید را در بدن افزایش می‌دهد، همانطور که می‌دانید این گلبول‌ها نقش اصلی در دفع از بدن در برابر بیماری‌های مختلف را دارند، افرادی که دچار بیماری ایدز هستند، سیستم ایمنی بدنشان با ماساژ بهتر خواهد شد.

6- کاهش سردرد و فشارهای عصبی


اگر دچار بیماری میگرن هستید و یا دائما از سردرد رنج می‌‎برید حتما ماساژ را امتحان کنید، انجام یک جلسه ماساژ برای رفع خستگی، سردردهای میگرنی و ناشی از فشارهای عصبی همچون یک مسکن قوی عمل کرده و دردها را خنثی می‌کند.

نقش ماساژ در درمان خستگی مزمن


بسیاری از افراد مخصوصا خانم‌های بین 30 تا 50 سال از بیماری خستگی مزمن رنج می‌برند، این بیماری دارای علائمی نظیر ضعف حافظه، خستگی و درد عضلانی، کاهش تمرکز، احساس خستگی حتی بعد از خواب، کاهش در انجام مهارت‌های فیزیکی، درد مفاصل، افسردگی، بزرگ شدن غدد، گلو درد، بیحالی و... است.
ماساژ در درمان خستگی مزمن بسیار مفید است و بیمارانی که جلسات مختلف ماساژ انجام داده اند شاهد کاهش علائم و بهبود آن هستند. شما هم اگر از دچار بیماری خستگی مزمن هستید حتما ماساژ را امتحان کنید.


نظرات
امتیاز شما به این مطلب :